Lady Di (gezond seksueel gedrag?)

Seksueel experimenteren: ontdekken wie je bent en wat je wel of niet fijn vindt.

Ik zat op de kleuterschool bij juffrouw Ria. Juffrouw Ria was vroeger non geweest. Ze was lief. Als je naar het toilet moest dan moest je een bol om je nek doen zodat ze wist dat er iemand uit de klas was. In mijn klas zat Jopie. Jopie kwam zoals ze dat nu zouden zeggen uit een sociaal zwak milieu. Jopie was een stoere jongen die nergens bang voor leek te zijn. Ik vond hem geweldig. Als we samen in de poppenhoek speelden, kreeg ik kriebels in mijn buik. In die poppenhoek speelden we vader en moedertje. Jopie moest natuurlijk aan het werk en toen hij de deur uit ging, gaven we elkaar een kus op de mond. Dat vond juffrouw Ria niet een al te best idee. Dus dat mochten we noooooit meer doen. Helemaal begrijpen deden we het niet en we vonden het wel jammer, want het was wel een fijn gevoel, die kus op de mond.

 

Toverpiemel

Ergens in klas 5 van de lagere school werd ik helemaal verliefd op een Job. Hand in hand struinden we na schooltijd over de straten. We speelden verstoppertje, bouwden hutten, fietsten samen naar plekken die voor ons verboden waren. Van Job kreeg ik kriebels in mijn buik en het bleef bij een zoentje op de wang. Ik was op Job. Zoals we dat noemde in die tijd.

Jongens zijn spannend, vond ik. Zo ging ik ook een keer met een jongen naar de wc. Met Rob. Die zei ‘weet je dat ik kan toveren met mijn piemel?’ ‘Nee,’ zei ik, ‘hoe dan?’ ‘Zal ik het laten zien?’ Ja, dat wilde ik wel. Hij liet mij zijn piemel zien en ook zijn eikel. Maar het meest fascinerende vond ik wel dat hij stijf werd. Heel spannend. Dat had ik nog nooit bij een jongen gezien. Gelukkig heeft niemand ons betrapt op de wc.

Op vakantie in Ameland samen met mijn ouders werd ik helemaal verliefd op de zoon van de eigenaar van de camping, Guy. Guy was een paar jaar ouder dan ik en hij leerde mij tongzoenen. Het tongzoenen vond ik niks maar spannend was het wel, en leuk.

Sprookje

En opeens werd ik, zoals zoveel meiden, ongesteld. Een hele verandering in het leven van een meisje.
Inmiddels was ik 15 jaar en werkte ik in de supermarkt. Heel gezellig en keten met de andere vakkenvullers. Eén van de vakkenvullers was Roel. Ik werd helemaal verliefd op Roel. Maar helaas … Roel vond mannen leuker.

16 jaar, met alle vrouwelijke vormen die daarbij horen. Ik werkte in een zorginstelling en daar maakte ik schoon. Ik zie me nog staan, leunend op de dweil en kijkend naar de tv. Daar kwam ze dan, Lady Di. Ze liep de prachtige St Paul’s Cathedral in Londen binnen. Een fantastische jurk met een hele lange sleep. Wat was ze mooi. Ademloos keek ik naar haar. Het sprookjeshuwelijk van de eeuw. Lady Di trouwde met een echte prins. Ik had net twee dagen verkering en zag ons ook al zo naar het altaar gaan. Ik kon er geen genoeg van krijgen om daar over te dagdromen, want, ja wie wil dat nou niet? Trouwen met een echte droomprins. Natuurlijk wist ik nog niet dat het eigenlijk een grote poppenkast was. Mijn verkering hield geen stand. Er kwamen meerdere verkeringen, met uitgebreide seksuele ervaringen en uiteindelijk een huwelijk met kinderen, een carrière en het ouder worden.

Niet klats boem

Dit alles noemen we ook wel een seksuele carrière. Deze seksuele carrière maakt iedereen door. Die is ook belangrijk voor het aangaan van gezonde seksuele relaties. Een seksuele carrière loopt heel vaak in een bepaald patroon, of er moet iets ergs als seksueel misbruik hebben plaatsgevonden.

Jongeren hebben niet gelijk klats boem geslachtsgemeenschap, daar gaan vaak stappen aan vooraf. Daarom is experimenteren voor kinderen en jongeren ook zo belangrijk. Het is ontdekken wie je bent, en wat je wel en niet fijn vindt.

Pedagogisch passend

Binnen ons werk hoor ik vaak de vraag “maar wanneer weet je nou of seksueel gedrag wel gezond is en of het past bij de leeftijd van een kind of jongere?” Iedereen voelt aan z’n theewater dat de reactie van juffrouw Ria niet de beste pedagogische manier is. Maar ja hoe dan wel?

Met het Vlaggensysteem van Sensoa uit België! Het Vlaggensysteem is een methodiek die jou, als professional, helpt om seksueel gedrag bij kinderen en jongeren objectief te beoordelen en er een passende pedagogische reactie op te geven.

Wil je leren om met het Vlaggensysteem te werken? Geef je dan op voor een training.

De eerstvolgende kans is al op maandag 20 september 2022, in Amersfoort

 

Christel van der Horst

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Hoe kan ik je helpen?